نقد و بررسی دوربین Canon EOS RA

تذکر: در همین ابتدای مقاله ذکر کنم که به دلیل در دسترس نبودن این دوربین برای تست و بررسی، نقد و بررسی موجود براساس مطالعات و بررسی چند مقاله و نمودار ویرایش شده است.

شاید بتوان شرکت کنون را طرفدار عکاسان آسمان شب نامید چرا که از سال ها قبل دوربین های مخصوص عکاسان نجومی تولید و به بازار روانه میکرد.

از دوربین 20Da در سال ۲۰۰۵ تا دوربین 60Da درسال ۲۰۱۲ و حالا هم اولین دوربین فول فریم mirrorless  دنیا که برای عکاسی آسمان شب مادیفای شده است توسط کنون روانه ی بازار شده است.

عکس زیر با استفاده از یک دوربین کنون 60Da  از کهکشان آندرومدا ثبت شده است.

در شکل زیر دو عکس مقایسه ای از دوربین Canon 60DA و Canon 5D mark3 دیده میشود که با نوردهی ۱۸۰ ثانیه ای و بر روی مقر ثبت شده است و جزییات سحابی های نشری ثبت شده در عکس سمت چپ دیده میشود.

عکس از ُTanja Sund

 

عکس زیر نیز با استفاده از Canon 60DA ثبت شده است و توضیحات عکاس نیز در ادامه آورده شده است.

 

Messier 8 and 20. The Lagoon and Trifid Nebulae

These are two famous nebulae in the constellation Sagittarius. M20 (Trifid) is a combination of emission nebula(red) and reflection nebula (blue) and contains some dark nebula too. M8 (Lagoon) is a giant emission nebula.

About the setup:

Canon60Da

63min. 21x 180sec exposures

ISO 800

25x Darks

16x Flats

Officina Stellare HiperAPO105

Celestron CGem DX

Guided with PHD, SSAG 50mm Orion Guide Scope

Image acquisition : Nebulosity

Processing: PhotoshopCS4

Star and nebula colour has not been enhanced. The red nebulosity is all due to the HA sensitivity of the Canon60Da.

Location: Sutherland, South Africa

Date: 11 May 2013

 

در این سالها شرکت نیکون نیز برای اولین بار اولین دوربین فول فریم نجومی دنیا را در سال ۲۰۱۵ روانه ی بازار کرد.

دوربین Canon Eos Ra اولین دوربین فول فریم mirrorless دنیاست که برای عکاسان نجومی مادیفای شده و با قیمت ۲۵۰۰ دلاری روانه ی بازار خواهد شد.

کنون نشان داده است که دقیقا هر ۷ سال یکبار دوربینی را به هدف جامعه ی عکاسان نجومی ساخته است که در آنها نیازهای یک عکاس آسمان شب دیده شده است.

در این مقاله به نقد و بررسی این دوربین خواهیم پرداخت و به دنبال جواب این سوال خواهیم بود که آیا این دوربین ارزش پرداخت قیمت ۲۵۰۰ دلاری اش را خواهد داشت یا خیر؟؟

این دوربین یک دوربین مادیفای شده برای عکاسی از آسمان شب است. دوربین های مرسوم ساخت شرکت های مختلفی نظیر کنون، نیکون و سونی بخش زیادی از مادون سرخ را بلاک میکنند و این در حالی است که این بخش از طیف مورد نیاز عکاسان آسمان شبی است که به دنبال ثبت سحابی های نشری آسمان شب هستند و دوربین های مرسوم بازار حتی پرچم داران این صنعت مثل Canon 5D mark4  و Nikon D850 نیز بیش از ۳۰ درصد این طیف را از خود عبور نمیدهند.

دقیقا همینجاست که دوربین های مادیفای به درد میخورند.

در دوربین های مادیفای با حذف فیلتر IR cut  و اضافه کردن فیلتری که علاوه بر طیف های قبلی بیش از ۹۰ درصد از هیدروژن آلفا را نیز عبور میدهد میتوان سحابی های نشری آسمان را بهتر ثبت کرد.

یکی از راه های مادیفای کردن دوربین های دیجیتال آن است که با سپردن دوربین خود به شخصی که صلاحیت این کار را دارد، فیلتر IR cut حذف و نهایتا جایگزین شود.

کانن EOS Ra اولین دوربین فول فریم و بدون آینه کانن است که مشخصا برای عکاسی از آسمان شب ساخته شده و همزمان سومین دوربین فول فریم و بدون آینه این شرکت نیز به شمار می رود.

کانن EOS Ra یک سنسور CMOS با رزولوشن ۳۰.۳ مگاپیکسلی دارد.

از طرف دیگر، عکاسی از آسمان نیازمند فوکوس دستی است و به همین خاطر کانن قابلیت بزرگنمایی ۳۰ برابری دیجیتال را برای نمایشگر این دوربین در نظر گرفته است. امکان بزرگنمایی ۳۰ برابری هم از طریق منظره یاب الکترونیک و هم نمایشگر   LCD دستگاه میسر است.

به غیر از فیلتر حذف کننده مادون قرمز و امکان بزرگنمایی ۳۰ برابری مابقی امکانات کانن EOS Ra مانند نسخه اولیه آن است که از آن جمله می توان به فیلمبرداری 4K  با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، تایم لپس و Dual pixel Focus اشاره کرد.

کانن EOS Ra درست مانند سایر دوربین های RF امکان استفاده از لنزهای EF و EF-S را با استفاده از آداپتور گیره داراست. از پاییز سال گذشته که سیستم دوربین بدون آینه و فول فریم EOS R  معرفی شد، کانن مدل های مختلفی از آن را به همراه طیف متنوعی از لنزهای RF و لوازم جانبی مختلف دیگر عرضه کرد تا به نیاز عکاسان با سطوح مهارتی مختلف پاسخ بدهد.

کانن EOS Ra به خاطر برخورداری هیدروژن آلفا با افزایش قیمت قابل توجه نسبت به نسخه اولیه اش روبروست و با قیمت ۲۵۰۰ دلار از اواسط دی ماه قابل خرید خواهد بود.

اما این سوال مطرح است که این دوربین در مقایسه با رقبای خود و حتی دوربین های قدیمی تر کنون حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟؟

برای مقایسه از دوربین های Canon 6D ، Canon 5D mark4، Nikon D810A و Nikon D850  استفاده میکنیم و از نظر داینامیک رنج، سیگنال به نویز و تونال رنگ آنها را مقایسه میکنیم.

مقایسه ی Canon 6D، Canon 5D mark4  و Canon Eos Ra:

با یک نگاه اجمالی به امتیازاتی که وبسایت Dxo mark  به این سه دوربین داده است مشاهده میشود که Canon 5D mark4 در بین این سه دوربین داینامیک بالاتر و امتیاز بالاتری را کسب کرده است.

 

اما نمودار سیگنال به نویز نشان میدهد که هر سه این دوربین ها سیگنال به نویز بسیار شبیه به یکدیگر دارند تا آنجا که به سختی میشه تفاوتی در بین نسبت سیگنال به نویز آنها قایل شد.

گستره ی دینامیکی Canon 6D  در ایزوی ۱۰۰ برابر با 12/11 Evs  و گستره ی دینامیکی Canon 5D mark4 و Canon eos Ra به ترتیبت برابر با 13/59 و 13/51Evs  است اما رفته رفته و با افزایش ایزو، گستره ی دینامیکی هر سه دوربین بعد از ایزوی ۱۰۰۰ به یکدیگر نزدیک شده و به سختی میتوان تفاوتی بین آنها در نظر گرفت.

با نگاه به نمودارهای Color Sensitivity  و Tonal Range  تفاوت های اندک این سه دوربین را شاهد خواهید بود.

تا اینجای کار و با توجه به در نظر گرفتن قیمت و همچنین مهم نبودن فوکوس اتوماتیک در عکاسی منظره ی شب دوربین 6D  علی رغم گذشتن ۷ سال از زمان معرفی، بهترین گزینه برای خرید و به هدف عکاسی منظره ی شب و حتی اعماق آسمان است.

و اما با توجه به در نظر گرفتن تمامی شرایط، دوربین Canon 5D mark4  بهترین دوربین ساخت کنون در بین این سه گزینه است.

حالا به سراغ مقایسه ی دوربین های نیکون با Canon EOS RA خواهیم رفت.

با نگاه به نسبت سیگنال به نویز در دوربین های پرچم دار نیکون و کنون Eos R مشاهده میگردد که در ایزوهای ۸۰۰ تا ۶۴۰۰ که ایزوهای مورد استفاده ی عکاسان آسمان شب است، نسبت های سیگنال به نویز بسیار نزدیک است و همچنین با توجه به نمودار پایین مشاهده میگردد که SNR در دوربین Canon 6D  اختلاف بسیار کمی با SNR  در پرچم دار نیکون یعنی Nikon D850 دارد.

 

با نگاهی به نمودار داینامیک رنج مشاهده میگردد که دوربین mirrorless کنون در ایزوهای پایین داینامیک پایین تری نسبت به پرچم دار نیکون و در ایزوهای بالاتر رفته رفته شاهد افزایش داینامیک است تا آنجا که در ایزوهای بین ۸۰۰ تا ۶۴۰۰ بیشینه ی اختلاف داینامیک رنج کمتر از 0.2 است.

 

درست است که اختلاف داینامیک رنج در دوربین Canon 6D  و Nikon D850  در ایزوی ۱۰۰ بیش از ۲ استاپ است (که مقدار کاملا قابل توجهی است) اما رفته رفته و در ایزوهای بالاتر از ۱۶۰۰ این اختلاف به 0.3 EVs میرسد و نشان میدهد که دوربین Canon 6D ارزش خرید بسیار بالایی با توجه به قیمت خود در بین پرچم داران بازار دارد.

در این بین نیز دوربین دوربین Canon EOS RA  قرار گرفته است که هم از نظر داینامیک رنج و هم از نظر نسبت سیگنال به نویز رفتاری مابین Nikon D850 و Canon 6D دارد.

 

حالا میرسیم به سوالی که در ابتدای این مقاله از خودمان پرسیدیم:

آیا دوربین Canon Eos RA جایگزین مناسبی برای دوربین های مادیفای است یا نه؟؟

با نگاهی به نمودارهای SNR و Dynamic Range میتوان دید که تفاوت فاحشی در گستره ی دینامیکی و نسبت سیگنال به نویز این دوربین با دوربینی مثل  Canon 6D در ایزوهای بین ۸۰۰ تا ۶۴۰۰ مشاهده نمیشود و هنوز هم میتوان به جای هزینه ی بیشتر برای خرید Canon Eos RA، به سراغ مادیفای کردن دوربین 6D رفت و نتیجه ی بسیار قابل قبولی را گرفت اما امکاناتی که در ادامه آورده شده است تفاوت های اساسی این دوربین با 6D  است که اگر برای شما مهم است، میتوانید به صرف هزینه ی ۲۵۰۰ دلاری فکر کنید.

  • تعداد نقاط فوکوس بیشتر
  • وزن پایین ۵۸۰ گرمی
  • رزولوشن بالاتر
  • مادیفای شدن توسط کارخانه که مشکلات دوربین های مادیفای شده به دست شخص ثالث را ندارد.
  • امکان زوم دیجیتال ۳۰ برابری که برای فوکوس دقیق تر در عکاسی آسمان شب میتواند بسیار کمک کننده باشد.
  • Factory Calibrated White Balance

در شکل زیر نمونه ی عکس های Alan Dyer  یکی از عکاسان به نام آسمان شب را با تعدادی از دوربین های بررسی شده در این مقاله در نوردهی های یکسان را شاهد هستید.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس