راهنمای خرید لنز برای عکاسی نجومی نمای باز

بعد از خرید دوربین عکاسی اولین چیزی که به ذهنمان میرسد آن است که خب حالا چه لنزی مناسب عکاسی آسمان شب است؟

در اینجا لنزها را از دو دیدگاه فاصله کانونی و دیافراگم بررسی میکنیم.

۱- دیافراگم

وقتی ناگهان در نور شدید آفتاب قرار بگیرید ناخودآگاه چشمتان را میبندید تا مقدار نور ورودی را کاهش دهید. وظیفه ی دیافراگم  در دوربین ها دقیقا همین است

دیافراگم نور ورودی به دوربین را کنترل میکنند و از طرفی عمق میدان را تغییر میدهد.

در زیر٬ شکلی از دیافراگم های مرسوم در لنزها را مشاهده میکنید.

همان طور که مشاهده میشود با کوچک تر شدن عدد دیافراگم٬ دریچه ی دیافراگم بازتر شده و نور بیشتری از دیافراگم عبور میکند بنابراین سوژه های کم نور را با دیافراگم های باز٬ بهتر میتوان ثبت کرد.

از آنجا که در عکاسی نجومی سوژه های موردنظر٬ بسیار کم نور هستند٬ باید تا آنجایی که امکان دارد از دیافراگم های بازتر استفاده کرد.

ذکر این نکته در اینجا ضروری است که به ازای هر n استاپ بستن دیافراگم٬ مقدار نور ورودی به اندازه ی ۲ به توان n  برابر کمتر میشود و ما برای رسیدن به همان میزان جزییات باید ۲ به توان n برابر بیشتر نوردهی کنیم.

فاصله ی دیافراگم ۲ تا ۲.۸ معادل یک استاپ بسته شدن دیافراگم است بنابراین اگر از دیافراگم ۲.۸ استفاده کنید٬ برای رسیدن به جزییات عکسی که با دیافراگم ۲ عکاسی شده است نیاز به ۲ برابر نوردهی بیشتر دارید اما در عکاسی آسمان شب از آنجا که آسمان در حرکت است٬ نمیتوان در بیشتر مواقع این کار را انجام داد و افزایش نوردهی باعث رد افتادن ستاره ها میشود.

دقیقا همینجا میتوان به اهمیت دیافراگم های باز در عکاسی آسمان شب پی برد. دیافراگم های باز میتوانند با جذب نور بیشتر٬‌مانع از افزایش عدد ISO  و در نتیجه نویز بیشتر شوند و از طرف دیگر مانع از افزایش نوردهی و رد انداختن ستاره ها نیز میشوند.

بنابراین در قدم اول به سراغ لنزهای با دیافراگم باز مثل دیافراگم های ۲ یا ۲.۸ میرویم. ترجیحا هرچه دیافراگم بازتر باشد٬ توانایی جذب نور بیشتری را خواهیم داشت اما این موضوع در لنزهای نرمال یا تله اندکی متفاوت خواهد بود.

برای مثال اگر لنز ۵۰ میلی متر با دیافراگم ۱.۴ را برای عکاسی انتخاب کردید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در لنزهای نرمال و تله وقتی از دیافراگم های باز مثل ۲ استفاده میکنید٬ لبه های تصویر دارای خطاهای زیاد و از طرفی عمق میدان بسیار کم است٬‌بنابراین در این نوع لنزها٬ ناچار به بستن دیافراگم و استفاده از دیافراگم های بالاتر هستید.  

۲- فاصله کانونی

لنزها را با توجه به فاصله ی کانونی میتوان در سه دسته ی کلی لنزهای واید٬ لنزهای نرمال و لنزهای تله میتوان دسته بندی کرد.

در شکل زیر و به ترتیب از چپ به راست نمونه ای از لنز واید (۱۴ سیگما)٬ نرمال (۵۰ میلی متر سیگما)‌ و تله (۲۰۰ میلی متر کنون) را مشاهده میکنید.

در عکاسی نجومی نمای باز که هدف عکاس به تصویر کشیدن منظره ی زمینی در ترکیبی با آسمان شب است٬‌لنزهای واید بیشتر مد نظر عکاسان است اما این بدان معنی نیست که لنزهای نرمال و تله در عکاسی آسمان شب استفاده نمیشود بلکه لنزهایی با فاصله کانونی بالاتر نظیر لنزهای ۵۰ میلی متر و ۲۰۰ میلی متر هم کاربردهای مخصوص به خود را در عکاسی آسمان شب دارند و میتوان با آنها به سراغ ثبت سوژه های دوردست و ترکیب آنها با آسمان شب رفت که این شاخه از عکاسی آسمان شب را Deepsky Nightscape  می نامند و من چند سالی است که علاقه مند به این شاخه از عکاسی نجومی شده ام.

شکل زیر نمای بازی است که با استفاده از لنز ۱۴ میلی متر ثبت شده است.

شکل زیر نمایی از سحابی کارینا است که با یک لنز ۱۳۵ میلی متر عکاسی شده است.

جمع بندی:

بنابراین در انتخاب لنز به دو مقوله ی اصلی اشاره شد.

در مقوله ی دیافراگم به سراغ لنزهایی بروید که دیافراگم های بازتری دارند تا بتوانند نور بیشتری از محیط را ثبت کنند و در این بین حواستان به لنزهای نرمال و تله نیز باشد و در مقوله ی فاصله ی کانونی با توجه به نیازتان در ثبت سوژه های نمای باز یا تلفیق سوژه های اعماق آسمان با زمینه٬ به سراغ انتخاب لنز بروید.

معمولا لنزهای زیر لنزهای پر طرفدار در عکاسی از آسمان شب هستند.

  • Sigma 14mm f/1.8 Art series
  • Sigma 20mm f/1.4 Art series
  • Sigma 24mm f/1.4 Art series
  • Sigma 35mm f/1.4 Art series
  • Sigma 50mm f/1.4 Art series
  • Sigma 85mm f/1.4 Art series
  • Canon 16-35 f/2.8 Type 3
  • Tamron SP Series 15-30 f/2.8
  • Nikon 14-24 f/2.8
  • Sigma 135mm f/1.8 Art series
  • Canon 135mm f/2
  • Canon 200mm f/2.8

پارامتر بسیار مهمی که به هیچ عنوان نمیتوان تاثیرش در عکاسی را کتمان کرد٬ شارپنس لنزهایی است که استفاده میکنیم.

هرچه شارپنس لنز بیشتر باشد٬ جزییات آسمان را بهتر میتوان ثبت کرد که این موضوع در چاپ عکس در ابعاد بزرگ شدیدا نمود پیدا میکند.

بهترین راه برای مقایسه ی شارپنس لنزها استفاده از وبسایت The Digital Picture است که با استفاده از این وبسایت میتوانید لنزها را از نظر شارپنس و دیگر پارامترها با یکدیگر مقایسه کنید.

همچنین از وبسایت هایی نظیر Dxo Mark  میتوانید به جهت مقایسه ی لنزها استفاده کنید و در عین حال حرف و حدیث های زیادی در مورد دقیق نبودن نتایج سایت های مشابه وجود دارد. اما تا حدود زیادی میتوان به نتایج این وبسایت ها اطمینان کرد.

 در ادامه لیستی از بهترین لنزها و همچنین لنزهای اقتصادی را عنوان خواهم کرد که در هر بخش لنزهایی که از نظر قیمت خرید اقتصادی تر هستند نیز آورده شده است.

 

 

Canon EF Full-Frame

Super Wide Angle: Tamron 15-30mm f/2.8

Mid-Range: Rokinon/Samyang 14mm f/2.4 SP   or Rokinon/Samyang 20mm f/1.8

اقتصادی: Rokinon/Samyang 14mm f/2.8

Fast Wide Angle: Sigma 35mm f/1.4 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 24mm f/1.4   or 35mm f/1.4

Standard Prime: Sigma 50mm f/1.4 Art

اقتصادی: Tamron 45mm f/1.8 SP

Canon EF-S APS-C

Super Wide Angle: Tokina 11-20mm f/2.8

اقتصادی: Rokinon 10mm/2.8

Fast Wide Angle: Sigma 18-35mm f/1.8 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 16mm f/2.0

Standard Prime: Sigma 35mm f/1.4 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 35mm f/1.4

Canon EF-M APS-C Mirrorless

Super Wide Angle: Rokinon/Samyang 12mm f/2

Fast Wide Angle: Rokinon/Samyang 21mm f/1.4

اقتصادی: Canon EF-M 22mm f/2 STM

Standard Prime: Rokinon/Samyang 35mm f/1.2

Nikon FX Full-Frame

Super Wide Angle: Tamron 15-30mm f/2.8

Mid-Range: Rokinon/Samyang 14mm f/2.4 SP   or Rokinon/Samyang 20mm f/1.8

اقتصادی: Rokinon/Samyang 14mm f/2.8

Fast Wide Angle: Sigma 35mm f/1.4 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 24mm f/1.4   or 35mm f/1.4

Standard Prime: Sigma 50mm f/1.4 Art

اقتصادی: Tamron 45mm f/1.8 SP

Nikon DX APS-C

Super Wide Angle: Tokina 11-20mm f/2.8

اقتصادی: Rokinon 10mm/2.8

Fast Wide Angle: Sigma 18-35mm f/1.8 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 16mm f/2.0   or or Rokinon/Samyang 20mm f/1.8

Standard Prime: Sigma 35mm f/1.4 Art

اقتصادی: Nikon 35mm f/1.8G

Sony Alpha A Full Frame

Super Wide Angle: Tamron 15-30mm f/2.8

اقتصادی: Rokinon/Samyang 14mm f/2.8

Fast Wide Angle: Sigma 35mm f/1.4 Art

اقتصادی: Rokinon/Samyang 24mm f/1.4   or 35mm f/1.4

Standard Prime: Sigma 50mm f/1.4 Art

اقتصادی: Tamron 45mm f/1.8 SP

 

 

 

 

6 دیدگاه ها

  • حامد مارس 26, 2018 at 8:34 ق.ظ پاسخ

    ممنون از توضیحات.
    دیجیتال پیکچرز چندان بیطرفانه مقایسه نمیکنه و منبع قابل اطمینانی نیست، از روی 4 تا خط نمیشه شارپنس و خطاهای لنز را فهمید!!! پیشنهاد میکنم از dxomark یا از ریویوهایی که بصورت عکس side by side که دارای تکسچر هستند، استفاده کنید. در یوتیوب ریویهای dustin abbott یا Christopher Frost یا Tony & Chelsea Northrup را دنبال کنید.

    • امیر شاهچراغیان مارس 26, 2018 at 2:21 ب.ظ پاسخ

      ممنونم بابت پیشنهادتون و البته منابعی که فرمودید هم بی طرفانه نیستند مخصوصا دی ایکس او که خیلی بحث وجود داره بر سر نتایجش اما میشه با تکیه بر مجموع نتایج این وبسایت ها به نتیجه رسید.
      من به شخصه از نتایج دیجیتال پیکچرز راضی ام و نتایجش با نتایج خودم شبیه تر بود هرچند که دی ایکس او هم خوب بوده در بسیاری موارد

  • مریم رستگار مارس 26, 2018 at 2:28 ب.ظ پاسخ

    سلام و روزتون بخیر آقای شاهچراغیان.
    بسیار ممنون بابت مطالب بسیار مفیدی که با ما به اشتراک میذارید.
    در رابطه با مقاله ای برای تهیه ی لنز مناسب نوشتید من سوالی از یکی از بخش ها دارم.
    “برای مثال اگر لنز ۵۰ میلی متر با دیافراگم ۱.۴ را برای عکاسی انتخاب کردید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که در لنزهای نرمال و تله وقتی از دیافراگم های باز مثل ۲ استفاده میکنید٬ لبه های تصویر دارای خطاهای زیاد و از طرفی عمق میدان بسیار کم است٬‌بنابراین در این نوع لنزها٬ ناچار به بستن دیافراگم و استفاده از دیافراگم های بالاتر هستید.”
    درباره ی خطای تصویر و عمق میدان کم در لبه ممکنه بیشتر توضیح بدید؟
    چرا این مشکل تنها مختص به لنز های نرمال و تله هست؟
    ممنونم از زمانی که میذارید.

    • امیر شاهچراغیان مارس 26, 2018 at 2:45 ب.ظ پاسخ

      بله حتما ٬ سوال خوبی بود. در کل فاصله ی کانونی های کم و دیافراگم های بسته٬ عمق میدان زیادی دارند این موضوعی که فرمودید در لنزهای واید هم وجود داره اما به دلیل عمق میدان بیشتر لنزهای واید٬ در دیافراگم های بازتری میتوان به عمق میدان بیشتر دست پیدا کر و این در حالی است که لنزهای نرمال و تله به دلیل عمق میدان کمترشون در دیافراگم های کم عمق میدان پایین تری دارند.
      لینکی که در ادامه میزارم یک ماشین حساب ساده برای محاسبه ی این موضوع است که با انتخاب عددهای مختلفی به عنوان فاصله ی کانونی لنز میتونید تاثیر عمق میدان رو ببینید.
      http://www.outsight.com/hyperfocal.html

  • مهدی مارس 26, 2018 at 2:56 ب.ظ پاسخ

    سلام
    ممنون از مقاله بسیار مفید و زیباتون.
    لنز tokina 11-16 یا 11-20 برای عکس برداری شب چگونه هستند؟ دیاف هر دو هم ۲.۸ می باشد.
    ممنون میشم اگر ببن این لنز و لنز ۱۴ سامیانگ که قبلا هم معرفی‌کردید مقایسه ای انجام داده و لنز برتر رو معرفی کنید.
    Tokina 11-16
    Samyang 14 mm

    • امیر شاهچراغیان مارس 26, 2018 at 3:13 ب.ظ پاسخ

      خواهش میکنم ٬ بله حتما در این مورد مقاله ای خواهم نوشت. ممنون بابت پیشنهاد
      در کل لنز خوبی هست توکینا در این رده ی قیمتی و برای عکاسی آسمان شب میتونه خوب باشه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس